En havn blir til
Prosjektering og bygging
Oppsummert av Håkon Myrvold i 2025
Drammen hadde en stor utfordring med kapasitet for seilbåter i siste halvdel av 1970-
tallet. Det var stor pa gang etter plasser for seilbåter ba de pa land og til vanns.
Alle båtforeninger i Drammen fikk det samme tilbudet om å bygge ny havn på Solum.
Det var mye diskusjon på medlemsmøtene om dette prosjektet, men enighet om at noe
måtte gjøres.
Når det gjaldt opplag var det 2,5 mål pa A stomta mot 10 mål på Solum.
Solumkomiteen
Solumkomiteen ble dannet i 1980, og besto av følgende medlemmer:
Formann: Per Brodtkorb
Forhandlingsleder: Øyvind Wike
Arkitekt: Arne Finn Solli
Økonomi: Jan Erik Oddevald for havna og foreningen
Prosjekt og byggeledelse: Jan Erik Oddevald og Håkon Myrvold
Komiteen ble oppløst i 1987.
Da den ble oppløst gikk tre av Solumkomiteens
medlemmer over i Havnekomiteen. Det var Per Brodtkorb, Jan Erik Oddevald og Håkon
Myrvold.
Søknad
Drammen Seilforening sendte søknad til Drammen kommune 29.12.80. Søknaden ble
godkjent av Drammen formannskap 15.09.81. Leieavtalen ble undertegnet 15.01.84.
Vi tjuvstartet på anlegget med å begynne oppfylling av opplagsareal i 1983. Vi var så
heldige at Drammen Kommune hadde en shoveldoser på tomta til renseanlegget. Denne
fikk jeg bruke om kvelden til å skyve ut de massene som var kommet i løpet av dagen.
Det var mye byggevirksomhet i denne perioden så det var stor etterspørsel etter tipp-
plasser.
Prosjektering
Prosjektering startet i 1980.
Prosjektet ble bygge anmeldt av Arne Finn Solli
Detaljprosjektering og driftsplanlegging: Jan Erik Oddevald og Håkon Myrvold
Geoteknisk: NGI
Det var flere alternativer oppe til vurdering før vi falt ned på det vi har i dag. Et av disse
var a spunte rundt hele bassenget, men det ble veldig dyrt. NGI frarådet dette da det
ville øke poretrykket i grunnen så mye at det var fare for grunnbrudd.
Under prosjekteringen fikk vi tilgang til kommunens geotekniske rapporter som var
utarbeidet i forbindelse med renseanlegget.
Masser
Det ble mudret ca. 16.000m3 faste masser.
Opplagsarealet ble fylt opp med ca. 16.000m3
Molo: 6.000m3 stein.
100 peler til akter-fester 15m lange
100 peler til brygger 6m lange
Pelene ble slått med roten ned. Peler til akterfester står 10m under ferdig mudret bunn.
Pelene fikk vi kjøpt til innkjøpspris av Drammen Peleservice NOK 1300 – 1400 for 15m
peler og NOK 700 – 800 for 6m peler.
Under bygging av moloen havnet gravemaskinen som sto på tippen i vannet. Den ble
løftet på land av 2 store mobilkraner. Det ble fylt ut mye masse på siden av moloen for a
få plass til kranene. Da kranene var pa plass, rygget en stor trekkvogn med
svanehalshenger som skulle kjøre bort gravemaskinen ut på moloen. Da var vi sa nær ett
grunnbrudd som vi ikke har vært hverken før eller siden.
Dugnad
Vi var en hard kjerne pa rundt 10-20 mann som stilte på alle dugnader. Ca. 10-15 mann
var der en gang iblant. Så var det andre som ikke hadde anledning til a stille på dugnad,
men som bidro på andre måter.
Peling pa isen ble gjort med en 36 tonn stor rigg som vi fikk låne av Drammen
Peleservice. Isen var ca. 60-70 cm tykk.
Det ble slått ned 45 turbinrør som vi fikk av OKK. De måtte kappes og hentes i
Mjøndalen vinteren 84/85 eller 85/86???
Vi la vann og avløp til fremtidig klubbhus.
Vi satte opp mastehus, mastekran og vi fundamenterte og støpte rampe for utsetting av
båter. Vi la en 400 mm overvannsledning fra bekkeutløpet i Svelvikveien og ut ved
mastehuset. Det ble lagt vann og strøm på bryggene.
All oppmåling ble gjort av Ha kon Myrvold.
Det ble lagt ned utallige dugnadstimer i denne havna. Vi brukte fast hver tirsdag og noen
lørdager hele sommeren 1985, 86 og noe mindre i 87.
- Brygger, mastekran, vann, avløp, overvann, strøm, mastehus 4.500 timer.
- Planlegging, oppmåling, møter, innkjøp etc. 1000 timer.
- Planering av opplagsareal 250 timer.
Tiden vi brukte på peling på isen, kutting og henting av turbinrør og det som ble utført
av arbeider i 1984 er ikke medregnet i dugnadstimene.
Kostnader mudring
Ristvedt Bryggeservice: 16.000 m3 faste masser til en pris av NOK 13,00 + mva.
Holms Ba t og Sjøservice: 17.000m3 med en utvidelse på 20 %: 19.200 m3 til en pris av
NOK 22,50 + mva.
Rigg NOK 6000,- + mva.
Leif Larsen: 16.000 m3 faste masser til en pris NOK 400.000,- + mva. Rigg NOK 25.000,-
+ mva.
Ristvedt gikk konkurs høsten 1985 - da gjensto det ca. 3000 m3.
1986 måtte vi inn med et nytt firma for a mudre de resterende 3000m3.
Holms Båt og Sjøservice var ikke enige i våre beregninger av massene - de kom til 17.000
m3, men de brukte våre profiler
Kostnader
Havneanlegget kostet NOK 1.850.000,- pr. 01.11.87
I denne summen er ikke egeninnsats medregnet.
Jeg gjorde en etter-kalkyle basert pa 1987 priser og kom fram til en pris for anlegget pa
noe mellom NOK 5-6 mill.
Vi fikk NOK 500.000,- fra Statens ungdoms- og idrettskontor (STUI) og en erstatning fra
Drammen Kommune pa NOK 700.000,-
Pr. 05.02.85 var det solgt 55 båtplasser.